Το Εσπερινό ΕΠΑΛ Σύρου,  υλοποίησε τη χρονιά 2018-2019 το παραπάνω πρόγραμμα:

 

«Ενυδρείο Σύρου, στη περιοχή Κίνι: Ανάδειξη και εκσυγχρονισμός του, με χρήση νέων τεχνολογιών»

Το αποτέλεσμα της εργασίας παρουσιάστηκε το Σάββατο 22 Ιουνίου 2019, στις 7.30 το απόγευμα, στο Κίνι της Σύρου.

 

Στο πρόγραμμα δραστηριοποιήθηκαν οι μαθητές της Α τάξης Λυκείου:

Αρβανίτης Βασίλης,

Δαρζέντας Ισίδωρος,

Μιχάλοβιτς Σταύρος

καθώς και ο μαθητής της Β τάξης Μαριάνος Γιάννης.

 

Την επίβλεψη και τον γενικό συντονισμό της εργασίας την είχε ο καθηγητής τους στο σχολείο,

Ζορμπάς Αλέξης -Αθανάσιος, φυσικός.

Η αρχική ιδέα προέκυψε από προηγούμενη επίσκεψη του συντονιστή, στο εντυπωσιακό ενυδρείο που βρίσκεται στο Ηράκλειο της Κρήτης.

 

Το τεχνικό δελτίο και ο οικονομικός προγραμματισμός της δράσης έγιναν από τον διευθυντή του σχολείου:

Χατζηιερεμία Συμεών, με την ενεργή συμπαράσταση του Συλλόγου των Εκπαιδευτικών.

 

Η προγραμματική και οικονομική υποστήριξη έγινε από το Κέντρο Διάδοσης Επιστημών και Μουσείου Τεχνολογίας “ΝΟΗΣΙΣ”,  Δράση MIS 5011051.

 

Τα βήματα:

  • Οι μαθητές συγκέντρωσαν πληροφορίες που αφορούν περίπου 35 είδη ψαριών και άλλων θαλάσσιων οργανισμών του Ενυδρείου που υπάρχει εδώ και πολλά χρόνια στο Κίνι, της Σύρου. Επιστημονικές ονομασίες, τα συνηθισμένα ονόματα των ψαριών,  περιγραφή της μορφολογίας τους, στοιχεία του μέγεθος τους, στοιχεία  των βιοτόπων που ζουν, στοιχεία αναπαραγωγής και άλλες ιδιαίτερες και παράξενες πληροφορίες των ειδών, συνελέγησαν από την ομάδα έργου.

Ενδεικτικά να αναφέρουμε π.χ. ότι το χταπόδι διαθέτει δύο εγκεφάλους και τρεις καρδιές, η σμέρνα όταν δαγκώνει με τις δυο πρώτες σιαγόνες της, στη συνέχεια βγαίνουν εσωτερικά, από μέσα από το φάρυγγα της, δεύτερες κινητές σιαγόνες που κόβουν και ακρωτηριάζουν το θήραμα της,  ο ροφός αλλάζει φύλο κατά τη διάρκεια της ζωής του, τα μουστάκια του μπαρμπουνιού έχουν γευστικά κύτταρα  πάνω τους  κ.α.

 

  • Παράλληλα, με τη βοήθεια του μαθητής της Γ τάξης του Εσπερινού ΕΠΑΛ Σύρου Κάρτα Σταύρου, και κάνοντας χρήση υποβρύχιας φωτογραφικής μηχανής που προμηθευτήκαμε, ελήφθησαν φωτογραφίες  και βίντεο μέσα από τις δεξαμενές του ενυδρείου.
  • Ήχος και εικόνα σμίξανε τεχνολογικά και δημιουργήσαμε βίντεο που «ανέβηκαν» στο YouTube.

 

  • Κατόπιν, η ομάδα έργου, έφτιαξε καρτέλες με τα βασικά στοιχεία των ψαριών, φωτογραφίες τους και ειδικό αυτοκόλλητο που «σκανάρεται» με τη βοήθεια ενός smartphone κινητού και wi-fi,  που επιτρέπει έτσι στο χρήστη να ακούσει τα βίντεο που υπάρχουν στο YouTube (“ακουστική ξενάγηση”).

 

Με στόχο τη σύνδεση μεταξύ των συγκεκριμένων πληροφοριών των ψαριών και του γενικού πλαισίου (του θαλασσίου περιβάλλοντος), κρίναμε σκόπιμο να προσθέσουμε και μερικές επιστημονικές διευκρινήσεις που αφορούν στοιχεία των ελληνικών θαλασσών, όπως της αλατότητας, της θερμοκρασίας των νερών, της ύπαρξης ψαριών εισβολέων (λαγοκέφαλων,  γερμανών,  λιονταρόψαρου κ.α.) από τη Διώρυγα του Σουέζ ,  ταξινόμηση των ειδών κ.α.

  • Η αποδόμηση του πλαστικού και η θαλάσσια ρύπανση αποτέλεσε ένα ακόμη μέρος της παραπάνω εισαγωγής, με στόχο τον προβληματισμό  μικρών και μεγάλων.  

Για το σκοπό αυτό, δημιουργήθηκαν και μεγάλες αφίσες με τις παραπάνω πληροφορίες.

 

Τέλος, με το υλικό που είχαμε στη διάθεση μας, δημιουργήθηκε και διαφημιστικό video, ενός λεπτού περίπου που προβάλλεται μέσω του δήμου σε πολλά σημεία του νησιού.Δείτε το :

 

Η εκπαιδευτική μας επίσκεψη:

Ενδιαμέσως όλων αυτών,  η ομάδα εργασίας πραγματοποίησε εκπαιδευτική επίσκεψη στο μεγάλο ενυδρείο Ηρακλείου Κρήτης και συνέλεξε πολλές επιπλέον πληροφορίες για τους θαλάσσιους οργανισμούς.

Με την βοήθεια δε επιπλέον χορηγίας, από τον όμιλο φουσκωτών και ταχυπλόων Σύρου, οι μαθητές είχαν την δυνατότητα για εξειδικευμένη ξενάγηση που αφορούσε όλη την διαδικασία «πίσω» από τις δεξαμενές:

τα συστήματα ψύξης των δεξαμενών, το μηχανικό και βιοχημικό καθαρισμό τους, τον τρόπο εκτροφής των ψαριών και πολλά άλλα, μιλώντας με ειδικούς ενυδρειολόγους.

Το υλικό αυτό έχει καταγραφεί και μπορεί να χρησιμοποιηθεί προσεχώς.

Οι μαθητές συνειδητοποίησαν τις τεράστιες δυνατότητες βελτίωσης και ανάδειξης που έχει, το υπάρχον ενυδρείο της Σύρου .

 

Περαιτέρω στόχοι, για αργότερα: Με τη μετάφραση των κειμένων και σε άλλες γλώσσες , την δημιουργία κουίζ και άλλων δραστηριοτήτων σχετικών με τα ψάρια του ενυδρείου αλλά και με την επίλυση του χρόνιου προβλήματος καλύτερης ψύξεως των δεξαμενών (που τους καλοκαιρινούς μήνες δοκιμάζει τις αντοχές των ψαριών του ενυδρείου), προσδοκούμε ο χώρος αυτός να γίνει πόλος έλξης για το νησί και την περιοχή και να ενημερωθεί πληρέστερα η τοπική κοινωνία.

 

Τέλος ενημερώθηκε και ο Σύλλογος ερασιτεχνών αλιέων Σύρου που και αυτός θα μπορούσε να συνδράμει το κ. Στέλιο Μαύρη που φροντίζει και προμηθεύει με πολύ μεράκι ψάρια το ενυδρείο για πολλά χρόνια τώρα.

 

Η εκδήλωση διαφημίσθηκε και καλύφθηκε δημοσιογραφικά:

από 3 sites (www. cyclades24.gr,  www.syrostoday.gr,  www.logotypos.gr) καθώς και

από 2 εφημερίδες(“Η Κοινή Γνώμη” και “Ο Λόγος των Κυκλάδων”)

Στο τέλος της εκδήλωσης υπήρξε και μικρός μπουφές για τους παρευρισκόμενους.

 

Σύντομη επίδειξη της εργασίας παρακάτω:(Οδηγία:  Σκανάρετε με το κινητό σας πάνω στο ειδικό αυτοκόλλητο qr code)

 

Χρήσιμα links :

Μια νέα αρχή στα «ΕΠΑΛ»… μια νέα αρχή για το ενυδρείο Σύρου: Καινοτόμος προβολή ενός σημαντικού τουριστικού προορισμού

ΕΠΑΛ Σύρου – «Αναδεικνύει» ξανά το ενυδρείο Κινίου ως πόλο έλξης της περιοχής

Ενυδρείο Κινίου: Να καταστεί πόλος έλξης για τη Σύρο

https://www.koinignomi.gr/news/paideia/2019/06/19/ekdilosi-toy-esperinoy-epal-syroy-sto-enydreio-kinioy.html